Friday, April 9, 2010

10 Tempat Yang Anda Tak Ingin Lawati (Bahagian 2 : 5-1)

Ini adalah sambungan dari Bahagian 1.


5.Ramree Island
Burma
Pulau Ramree di Burma adalah sebuah paya besar juga rumah bagi 1000 ekor buaya air masin yang sangat besar,'the deadliest crocodiles in the world'.Pulau ini juga adalah habitat nyamuk malaria dan kala jengking berbisa. Semasa Perang Dunia Kedua, pulau ini adalah tempat pertempuran enam minggu dalam kempen Burma. Berikut ini adalah keterangan dari salah satu malam-malam mengerikan: "Malam itu [19.2.1945]yang paling mengerikan pernah dialami setiap ahli ML [Motor Launch].Tembakan senjata tersebar di rawa gelap gelita diselangi oleh jeritan orang yang terluka dirahang reptilia besar dan bunyi buaya berputar membuat hiruk-pikuk dari neraka yang jarang didengari di bumi.Bila fajar menjelma,burung bangkai tiba untuk membersihkan apa yang ditinggalkan buaya...Dari sekitar 1,000 tentera Jepun yang memasuki Pulau Ramree, hanya sekitar 20 yang ditemui masih hidup. "


4.Yungas Road
Bolivia
Jalan Yungas Utara (Road of Death atau Death Road) adalah 61 kilometer (38 batu) atau 69 kilometer (43 batu) dari La Paz untuk Coroico, 56 kilometer (35 batu) timur laut La Paz di kawasan Yungas,Bolivia.Jalan ini amat bahaya,dianggarkan bahawa 200-300 pelawat tewas setiap tahun sepanjang jalan itu. Banyak tanda diletakkan untuk menandakan tempat di mana kenderaan telah jatuh di sepanjang jalan ini. Jalan ini dibina pada tahun 1930 semasa Perang Chaco oleh tahanan Paraguay. Ini adalah salah satu dari beberapa laluan yang menghubungkan daerah hutan hujan Amazon Bolivia utara, atau Yungas, ke ibukota wilayah. Kerana jurang ekstrim minimum 600 meter (2.000 kaki), sebahagian besar jalan tidak lebih lebar dari 3,2 meter (10 kaki) dan kurangnya penjaga rel, jalan sangat berbahaya. Lebih-lebih lagi jauh ketika hujan, kabut dan debu membuat pandangan menjadi lebih sulit.




3.Mud Volcanoes of Azerbaijan
Azerbaijan
Pada musim bunga tahun 2001, aktiviti gunung berapi di bawah Laut Caspian di pantai Azeri mencipta sebuah pulau baru. Pada Oktober 2001 berlaku letupan gunung berapi dikeasan di Azerbaijan pada Lokbatan, namun tidak ada korban atau amaran pengosongan. Tapi Azerbaijan tidak memiliki gunung berapi aktif tunggal, sekurang-kurangnya tidak dalam erti kata biasa. Apa yang Azerbaijan miliki adalah gunung berapi lumpur - beratus-ratus gunung berapi lumpur.. gunung berapi Lumpur lebih umum adalah terdiri dari berbagai magma. Kadang-kadang meletup dengan hasil yang spektakuler, tapi umumnya tidak dianggap berbahaya - kecuali anda kebetulan berada di sana pada waktu yang salah: setiap lebih kurang dua puluh tahun, gunung berapi lumpur meletup dengan kuat, meletupkan bebunga api beratus-ratus meter ke angkasa , dan mengeluarkan bertan-tan lumpur di wilayah sekelilingnya. Dalam satu letupan, api dengan mudah dapat dilihat dari 15 kilometer jauhnya pada hari letupan, dan masih menyala, walaupun pada tahap yang lebih rendah, tiga hari kemudian.



2.The Zone of Alienation
Ukraine

The Zone of Alienation adalah zon pengasingan terletak 30 km di sekitar lokasi bencana reaktor nuklear Chernobyl dan diuruskan oleh pentadbiran khas di bawah Ukrainian Ministry of Extraordinary Situations (Emergencies). Ribuan warga menolak untuk dikeluarkan dari zon dan diharam kembali. Selama beberapa dekad terutama penduduk lanjut usia telah berkurang, jatuh di bawah 400 orang pada tahun 2009. Sekitar setengah dari transmigran tinggal di bandar Chernobyl, yang lain meneroka di desa-desa di seluruh zon. Kerana pencerobohan, ada kehadiran polis yang kuat - mereka memberi amaran, jika anda lawati zon ini, anda mungkin ditembak atau mendapat keracunan radiasi - dan kita semua tahu bagaimana kesan buruk yang boleh berlaku.




1.Ilha de Queimada Grande
Brazil
Di lepas pantai Brazil, selatan dari São Paulo, adalah Ilha de Queimada Grande (Pulau Ular). Pulau ini tak di duduki oleh manusia untuk alasan yang sangat baik. Penyelidik menganggarkan bahawa di pulau itu hidup antara satu hingga lima ekor ular bagi setiap meter persegi. Angka itu mungkin tidak akan begitu mengerikan jika ular itu 2 inci panjang dan tidak berbisa. Tetapi ular di Queimada Grande, adalah spesies unik pit viper,iaitu the golden lancehead. The golden lancehead adalag spesies ular yang bertanggung jawab untuk 90% dari korban gigitan ular di Brazil. The golden lancehead yang menduduki Pulau Ular membesar lebih dari setengah meter panjang, dan mereka mempunyai bisa yang bertindak cepat dan kuat untuk mencairkan daging di sekitar gigitan mereka. Tempat ini begitu berbahaya yang kebenaran diperlukan untuk dikunjungi.

No comments:

Post a Comment