Monday, March 29, 2010

10 Tempat Yang Anda Tak Ingin Lawati (Bahagian 1 : 10-6)

10. Great Pacific Garbage Patch
Lautan Pasifik
The Great Pacific Garbage Patch, juga digambarkan sebagai Vortex Sampah Pasifik.Kebanyakan menganggarkan saiznya lebih besar daripada negeri Texas, ada juga yang mendakwa bahawa saiznya adalah lebih besar daripada tanah besar Amerika Syarikat, namun saiz yang tepat tidak dapat dipastikan.



9. Izu Islands
Jepun

Kepulauan Izu adalah sekelompok pulau-pulau gunung berapi peregangan selatan dan timur dari Semenanjung Izu Honshu, Jepun.Secara pentadbiran, mereka membentuk dua bandar dan enam desa;semua bahagian dari Tokyo. Yang terbesar adalah Izu Oshima, biasanya disebut hanya Oshima.Kerana sifat vulkanik, pulau-pulau itu terus-menerus dipenuhi dengan bau belerang. Penduduk dipindahkan dari pulau-pulau pada tahun 1953 dan 2000 akibat aktiviti gunung berapi dan tahap kualiti gas yang merbahaya.Penduduk kembali pada tahun 2005, namun kini diperlukan untuk membawa masker gas bersama mereka setiap saat kerana bimbang tahap gas naik secara tak terduga.




8. The Door to Hell
Turkmenistan
Semasa menggali di Derweze,Turkmenistan pada tahun 1971, ahli geologi tidak sengaja menemukan sebuah gua bawah tanah yang penuh dengan gas semulajadi.Tanah yang digali runtuh, meninggalkan lubang besar dengan diameter sekitar 50-100 meter.Untuk mengelakkan pembuangan gas beracun, para saintis memutuskan untuk membakar lubang itu.Geologis berharap api akan keluar dalam beberapa hari tetapi telah terbakar sejak itu.Orang tempatan menamakan lubang itu gua Pintu ke Neraka. Seperti yang dapat anda lihat dari gambar di atas, ini adalah salah satu neraka dari sebuah tempat, tetapi tentu saja yang tidak mahu lawati.





7. Alnwick Poison Gardens
England
Diilhamkan dari Botanical Gardens di Padua, Itali (kebun botanik pertama yang diciptakan untuk tumbuh tanaman ubat dan beracun pada 1500-an),Alnwick Garden ialah kebun tanaman yang sepenuhnya beracun yang boleh membunuh.The Alnwick Garden mempunyai lesen Home Office untuk tumbuh tanaman yang sangat khusus iaitu, ganja dan koka yang terdapat di balik jeruji besi di kandang gergasi - untuk alasan yang jelas.




6. Asbestos Mine,Thetford
Kanada

Asbes adalah serangkaian enam silikat mineral yang sangat berharga.Di sudut negatifnya,bahan galian menyebabkan barah dan pelbagai penyakit lain.Kesatuan Eropah telah melarang semua perlombongan dan penggunaan asbes di Eropah.Di Kanada iaitu di Thetford Mines, anda boleh melawat lombong asbes terbuka yang sangat besar dan masih beroperasi secara penuh. Para pekerja di lombong tidak dikehendaki untuk memakai sebarang jenis perlindungan pernafasan.Jika anda memutuskan untuk mengunjungi lombong, jangan lupa lengkapkan tubuh anda dengan 'bio-hazard suit'.


Bersambung ke bahagian 2,disini.




No comments:

Post a Comment