Tuesday, March 23, 2010

Misteri kejatuhan rangking FIFA pasukan bola sepak Malaysia

Misteri kejatuhan rangking dunia skuad bolasepak kebangsaan sejak 2 bulan yang lalu berjaya dibongkarkan oleh salah seorang ahli HMC, kenji_37 berdasarkan pengiraan beliau mengikut peraturan pengiraan rangking Persekutuan Bolasepak Antarabangsa FIFA.

Saudara kenji_37 mengajak peminat dan penyokong skuad kebangsaan menilai perfomance pasukan Malaysia sejak 4 tahun kebelakangan ini. Klik read more untuk mengikuti analisis rangking skuad bolasepak kebangsaan.






ANALISIS DAN KESIMPULAN :

Daripada senarai perlawanan ni, selain daripada Sri Lanka(ranking 147) pada mac 2007, malaysia tak pernah menang dengan mana-mana negara yang berada di ranking bawah 150 dalam masa 4 tahun kebelakangan ni. Selain tu, Malaysia juga banyak kalah berbanding seri dalam perlawanan persahabatan dengan negara yang ranking lebih tinggi. Dan ini menyebabkan rangking malaysia bertambah teruk. Adalah lebih baik menang berdepan dengan negara ranking 202 dunia dan mendapat 127.5mata berbanding dengan seri dengan negara ranking 90 dunia dan hanya mendapat 93.5mata.

Hal ini terbukti apabila kira-kira setahun lalu, Malaysia banyak mengadakan perlawanan dengan negara yang beranking lebih rendah dan menang kesemua perlawanan tersebut. ini menjadikan mata yang dikumpul pada tahun tersebut adalah kira-kira 72 mata dan pada tahun ini, Malaysia banyak mengadakan perlawanan dengan pasukan beranking 110-90 dan mencapai keputusan terpuji, tetapi hanya mendapat kirakira 43mata untuk tahun ini, hampir separuh dari tahun sebelumnya.

Jika Malaysia hanya mementingkan ranking dan mahu menaikkanya dengan pantas, Malaysia patut mengadakan perlawanan dengan negara yang beranking rendah. ini akan membuatkan ranking Malaysia berada dalam sekitar 120-130 dalam masa setahun. ini juga akan dapat dicapai dengan lebih pantas jika Malaysia menang dengan pasukan beranking 110-90,dan bukan seri dengan mereka. tetapi kemungkinan itu adalah sukar untuk dicapai melihatkan Malaysia tidak pernah menang dengan mana-mana pasukan beranking bawah 150 dalam masa 4 tahun kebelakangan ini (selain Sri Lanka sekali tu la...).

Diharapkan agar analisis ini dapat membantu dalam merungkai segala persoalan dan misteri kejatuhan rangking skuad negara yang menjadi tanda tanya pelbagai pihak meskipun skuad kebangsaan mempamerkan peningkatan dari segi prestasi sejak akhir-akhir ini.


*copy from HMC



No comments:

Post a Comment