Monday, March 15, 2010

Volkswagen Combi

Jaguh yang dilupakan

Oleh IRWAN ASRI MOHD NOR
irwan@majalahkereta.com.my


BIARPUN sudah berusia lebih 50 tahun, model ini tetap diminati.

HARI ini, kita dapat melihat limpahan model-model MPV menjalar di jalan raya di seluruh negara. Tidak dapat dinafikan lagi, MPV sudah menjadi sebahagian daripada gaya hidup bagi mereka yang mementingkan aspek keselesaan dan praktikaliti sebuah minivan besar bagi tujuan mengangkut penumpang dan bagasi.

MPV seperti Toyota Estima, Alphard dan Odyssey boleh kita jumpa hampir di mana sahaja dan setiap masa. Transisi daripada pemilikan kenderaan penumpang kepada MPV juga telah menghasilkan landskap pasaran yang luas. Kini hampir setiap pengeluar memasarkan MPV mereka sendiri.

Volkswagen Kombi

Lama sebelum zaman Estima dan Alphard, malah ketika istilah MPV belum muncul, jenama Volkswagen telah bermula dengan model Volkswagen Kombi. Dikenali sebagai Volkswagen Type 2, ia merupakan projek kedua selepas Beetle yang juga produksi minivan paling lama dalam sejarah. Produksi van itu bermula pada tahun 1950. Walaupun generasi baru seperti Transporter muncul, Kombi masih lagi dikilangkan. Benar, kilang VW di Brazil masih lagi menghasilkan kenderaan tersebut!

Orang yang bertanggungjawab mengeluarkan idea kenderaan itu ialah jurutera kelahiran Belanda, Ben Pon. Beliau yang juga seorang pengimport kereta Volkswagen ke Amerika telah menghasilkan lakaran van itu pada tahun 1947. Kemudian, idea itu mula diterjemahkan sehingga menjadi sebuah van atau bas mikro yang popular hingga kini.




Volkswagen Type 2 sebenarnya sangat sinonim dengan budaya Hippie yang pernah menerjah masyarakat Amerika Syarikat (AS) sekitar tahun 1960-an.

Hippie ialah satu subbudaya yang ditunjangi oleh golongan belia dan kononnya memperjuangkan hak asasi serta cinta.

Komuniti Hippie dikatakan mempunyai amalan tersendiri. Misalnya penggunaan dadah jenis marijuana atau LSD, cenderung dengan muzik rock psychedelic, berpakaian unik dengan pelbagai aksesori dan sebagainya.

Ia juga merupakan golongan muda yang mempertikaikan polisi menindas oleh kerajaan AS, membantah penglibatan AS dalam Perang Vietnam dan era persatuan pelajar universiti yang sangat dominan.

Mereka turut mempunyai agenda-agenda perjuangan tersendiri seperti membenci perperangan antinuklear, menentang diskriminasi dan menegakkan hak asasi manusia. Di samping itu, mereka mempunyai teknik atau tatacara menyampaikan ekspresi terutama protes dan perasaan dengan unik. Ini boleh dilihat pada karya-karya seni seperti muzik, sastera, drama, lukisan, seni visual, filem, poster, kulit album dan sebagainya.

Jadi kenapa pula van Volkswagen itu terbabit sama? Hubung kait Van Volkswagen pada mulanya banyak dilihat digunakan oleh golongan Hippie sebagai kenderaan rasmi mereka untuk bergerak ke tapak-tapak perkhemahan, mengembara dan sebagainya.

Sebenarnya tidak ada sebab yang kukuh kenapa van itu digunakan oleh golongan Hippie. Pada asalnya, ia digunakan kerana ruang dalamannya yang sememangnya sesuai untuk kegunaan mereka terutamanya untuk tujuan mengembara.

RUANG dalaman yang cukup selesa untuk bersantai, sama ada bermain catur atau sekadar membaca buku kegemaran.

Kelebihan van atau bas mikro itu boleh memuatkan dengan ramai penumpang, peralatan berkhemah, alat memasak, pakaian dan perabot kayu buatan sendiri. Jadi, van berbentuk seakan-akan kotak itu boleh menjadi sebuah kenderaan serbaguna.

Kerja-kerja restorasi

Pada masa itu kebanyakan kenderaan di Amerika masih tidak mempunyai ciri-ciri seperti yang terdapat pada bas mikro Volkswagen. Maka, secara tidak langsung ia menjadi pilihan ramai komuniti Hippie yang bilangannya bertambah ramai.

Tambahan pula semasa itu van Volkswagen terpakai boleh didapati dengan harga yang murah. Sudah tentu komuniti Hippie yang rata-rata tidak bekerja mampu memilikinya. Maka, van itu menjadi mangsa ekspresi golongan tersebut apabila ia dihias dan dicat semula dengan pelbagai gaya dan sentuhan yang sealiran dengan fesyen mereka. Dengan warna-warna terang, van itu dipandang sebagai satu seni moden dan berterusan hingga ke hari ini.

Setelah 50 berlalu, zaman kegemilangan Hippies dan Volkswagen T2 tidak pernah dilupakan. Malah, kerja-kerja restorasi terhadap van itu kian popular kerana eksklusiviti dan keunikannya yang tersendiri. Volkswagon Type 2 keluaran tahun 1972 yang dipaparkan kali ini dipacu oleh enjin berkapasiti 1.6 liter dengan 4 silinder. Semuanya masih berkeadaan asal. Sama ada enjin, sistem transmisi, dalaman dan sebagainya.


SUNTIKAN elemen moden diserapkan ke ruang papan pemuka menerusi unit pemain cakera padat.

Menyingkap tentang model Type 2 T2 itu, ia merupakan sebuah model yang dibina di Jerman sehingga tahun 1979. Kemudian, penghasilannya dipindahkan ke Mexico pada 1970 hingga ke tahun 1994. Bas mikro T2 biasanya digelar sebagai 'Breadloaf' dan 'Bay-window'. Berbanding model T1, T2 berbeza sedikit binaannya terutama jika dilihat pada bahagian tingkap dan saiznya yang sedikit besar. T2 juga memiliki dua versi yang masing-masing diberi kod T2a dan T2b.

Penyerap hentak asal telah digantikan dengan penyerap hentak berjenama SACHS. Ini mungkin bagi membolehkan ia dipandu dengan lebih selesa. Brek jenis cakera telah dipasang dan keempat-empat roda dan dilengkapi dengan pam brek ATE.

Di bahagian dalaman pula tidak banyak yang diubahsuai. Semuanya direstorasi kepada rekaan kilang yang asal. Papan pemuka asli masih dikekalkan dan dicat kemas mengikut spesifikasi asal. Apabila masuk ke dalam van itu, satu meja yang diapit dengan dua baris tempat duduk kelihatan di ruang belakang. Ia membolehkan penumpang bermain catur atau membaca pada waktu lapang.

Mengekalkan reputasinya sebagai sebuah minivan paling berjaya dalam sejarah bukanlah mudah. Kehebatannya sering dibayangi oleh Beetle.

Namun bagi pengikut setia Volkswagen Kombi, kenderaan itu lebih daripada sekadar lambang Volkswagen dan kelas MPV. Ia merupakan ikon kejuruteraan unik abad ke 20 yang tiada tandingannya.



No comments:

Post a Comment